وبلاگ تیم هشتمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک

این وبلاگ متعلق به اعضای تیم المپیاد نجوم ایران برای اعزام به هشتمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک می‌باشد.

وبلاگ تیم هشتمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک

این وبلاگ متعلق به اعضای تیم المپیاد نجوم ایران برای اعزام به هشتمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک می‌باشد.

بعد از مرحله اوّل

سلام

خب دیروز امتحان مرحله ی اوّل دهمین دوره ی المپیاد نجوم و اخترفیزیک هم برگزار شد و خیلی ها هم شرکت کردن.

امتحان نسبت به سال قبل میشه گفت سخت تر شده بود و خوشبختانه این سخت شدن زیاد در منابع توصیفی نبود و برخی از سوالات مرحله ی اوّل امسال واقعن زیبا بودن. 

متأسّفانه برخی از دوستان فکر می کنن که امتحان اصلن ارزشی برای ما نداره و ما بی خیالیم و ... 

امّا این امتحان درصدی از نمره ی انتخابی ما رو تشکیل میده و در نتیجه خیلی مهم تر خواهد بود از کسایی که فقط می خوان قبول شن!

سوالی که الان پرسیده میشه کف قبولیه که سوال منطقی ایه؛ امّا نمیشه به این راحتی به اون جواب داد. به دو دلیل:1- سطح سوالات و دانش آموزان هر سال با سال قبل متفاوته و تابع این تغییرات، اونقدر ساده نیست که بشه به این راحتی گفت! 2- کف قبولی عملن بی‌معنیه! چرا که کمیته یه تعداد مشخّصی رو برای مرحله‌ی دوّم مد نظر داره و هیچ وقت کفی از طرف کمیته تعیین و اعلام نمیشه! هر سال هم کف اینطوری معلوم میشه که کسایی که خودشون درصدشونو حساب کردن و درصد هاشون پایین بوده و قبول شده، میان میگن من با این درصد قبول شدم، پس به نوعی یه "کف" تعیین می کنن! اصلن لزومی نداره که کسی نباشه که از اون ها پایین تر نزده باشه و اعلام نکرده باشه! پیشنهاد من بیشتر اینه که زیاد درگیر کف و این مسائل نشید!

در مورد جواب های مرحله یک هم اینایی بود که به نظر ما رسید! لزومی نداره درست باشه ولی تلاشمون رو کردیم که دقیق باشه و همونطور که دیدید گزینه های دوّمی هم که به ذهنمون رسیده رو نوشتیم!


امّا بحث اصلی:

همیشه و بعد هر امتحان دو گروه تشکیل میشه، یکی گروهی که امتحانشو خوب داده و یکی که خراب کرده؛ امّا عملکرد تو امتحان بعدی کاملن به خود آدمش بستگی داره! یعنی میشه یکی امتحانشو عالی بده و اینقدر مغرور شه که مرحله دو قبول نشه! میشه یکی امتحان مرحله یکشو خوب نداده باشه امّا اونقدر پشتکار و قدرت داشته باشه که بیاد و طلا شه! کامللللللللللللن بستگی به خود طرف داره!

ببینید بچّه ها من خودم همین سال پیش دانش آموز سوّم بودم و خیلی خوب می دونم و دیدم که خوب دادن و یا خراب کردن مرحله یک میتونه چه تأثیر مهمّی رو اعتماد به نفس آدم داشته باشه! امّا شما از الان تا مرحله دو حدود 2 و نیم ماه وقت دارید. کاملن دست خودتونه که مغرور بشید به یه مرحله یک عالی و یا دپرسد بشید از یه مرحله یک گند! مرحله یک ما نه مثل فیزیکی ها تأثیری تو مرحله دومون داره و نه کلّن مرحله یک ها افتخار خاصی به حساب میان! 

یه بار پشت اون دفترچه ی مرحله یکتون رو بدون قصد مسخره کردن بخونید‍! اگه شما بتونید روش مطالعه ی المپیادی، علاقه مندی به مسائل علمی و جرئت بررسی این مسائل رو به دست بیارید، جدّن بزرگترین دستاورد علمی کل عمرتون خواهد بود! این حرف برا من خیلی مسخره میومد که طلایی هامون میگفتن روش مطالعه مهم تر از طلاست و اینا! منم میگفتم برو بابا شما ها طلا دارین اصلن نمی فهمین قضیه چیه و خوشی زده زیر دلتون! امّا الان جدّن می بینم اگه اون روش مطالعه و برنامه ریزی رو برای خودم حل نکنم، 10 تا طلا جهانی هم داشته باشم، به هیچ چی و هیچ جا نمی رسم! بچّه ها المپیاد فوقش برای طلایی ها چهار سال طول بکشه، امّا بعدش که میری دانشگاه نه زور بابا مامان بالا سرته که درس بخونی نه معلّم راهنمایی داری نه هیچی!! بعد دانشگاه تو زندگی هم همینطور! خودتی و خودت

 اگه از الان یاد نگرفته باشی که رو پای خودت وایستی، از شکستات ناراحت شی ولی به بهترین نحو استفاده کنی و از بردات لذّت ببری امّا مغرور نشی، برنامه بریزی و بهش عمل کنی، و از همه مهمتر "بدونی داری چی کار می کنی" بعدن تو زندگی خیلی بد جور میخوری! پس الان بشینید یه بار با خودتون حلّش کنید! می خواید چجوری زندگی کنید؟ الان وقت خوبیه! ولی خواهشن به نتیجه برسید و با خودتون رو راست باشید!

خدا رو شکر ما اونقد باهاتون رفیق بودیم که باهامون درد و دل می کنید و باهامون شوخی هم میکنید! این یعنی ما به قسمت زیادی از هدفمون رسیدیم! موفّٔقیّت آدم های پر تلاش و با هوش برای همه شیرینه 

اگه به نتیجه رسیدید با خودتون که موفّق هستید، اگه نرسیدید انشاالله موٰفّق باشید

عذرخواهی هم نمی کنم از طولانی بودنش چون واقعن از ته دل اینا رو نوشتم و هدفم تلف کردن وقت کسی نبوده! :)

آخرشم یه بیت از حافظ:

"میان عاشق و معشوق هیچ حایل نیست

تو خود حجاب خودی "حافظ" از میان برخیز"


نظرات 16 + ارسال نظر
sara پنج‌شنبه 22 اسفند 1392 ساعت 15:46

slm man be ye rahnamaei e asasiiiiii niaz darammm ! komaaaak !
man 2vomam ! olampiaaade nujum ham mikhonam ! vali parsal ro kolan az dast dadam yani seffffr
marhale aval ro taqriban khob dadam vali!
be nazareton ta marhale 2 vaqt daram khodamo beresonam be baghye???? ! aln yani fkr konin taze mikham shoru b khondan konaaam :((((((((((((
kheyli aqabaaaam va na omiidddddd

الان به نظرتون ما باید چه جوابی بدیم؟ باید بدونیم چه کتابایی خوندید؟ چقد مسئله حل کردید؟ آزمون ها رو چجوری دادید؟
سوال شما جوابش آسون نیست. (شاید بشه گفت جزو بی جواب ترین سوالات المپیاده!!)
هیچ وقت برای المپیاد دیر نیست. هیچ وقت هم زود نیست!

امیدوار چهارشنبه 21 اسفند 1392 ساعت 16:07

سلام. من دوم دبیرستان هستم و فقط کتاب های نجوم به زبان ساده و نجوم دینامیکی رو خوندم. امسال مرحله ی اول 7 تا سوال رو تونستم بزنم. به نظرتون اگه عالیییی بخونم می تونم مرحله ی دوم امسال در بیام؟ راستی، من تقریبا هیچی از محاسبات بلد نیستم!چه کتاب هایی رو باید بخونم؟ کلاس کجا برم؟ منتطر جوابتون هستم. با تشکر

تا تعریفتون از عالی خوندن چی باشه. آخه یکی هست عالی خوندنش ۲ ساعت در روزه.یکی ۱۲ ساعت. یکی با ۲ ساعت اندازه ۱۲ ساعت می فهمه.یکی با ۱۲ ساعت اندازه ۲ ساعت هم به زور می فهمه!!
شما کدومید؟
امیدوار باشید جناب امیدوار

maryam جمعه 2 اسفند 1392 ساعت 13:48

سلام. مرسی متن خیلی خوبتون. واقعا راست میگید..

s.y جمعه 2 اسفند 1392 ساعت 12:02

klido ru hamoon ysc gozashtan?

گذاشتن و بعد برداشتن!
اخه نسخه ی نهایی نبود!

Zahra جمعه 2 اسفند 1392 ساعت 01:01

من با امید سر این ازمون نشستم اما الان دیدم خ خ خراب کردم
حرف هاتون یه جوری مث ژلوفن بود
ممنون
یاعلی

Sy پنج‌شنبه 1 اسفند 1392 ساعت 23:06

Kheili mamnoon az sohbat hayi k kardin va alan faghat az shoma ha bar miad !

Unnamed! پنج‌شنبه 1 اسفند 1392 ساعت 21:20

احساس می کنم طلات نوشِ جونِت باشه! :)
حالَم بهتر شد...

منم احساس می کنم تونستم 0.001٪ مفید باشم :) ممنون

Fz پنج‌شنبه 1 اسفند 1392 ساعت 19:40

خیلى عالى بود مرسى کلـــى... این حرفتون خیلى معنى داره..
"بدونى دارى چیکار مى کنى"
بازم ممنون..

یه اصله تو زندگی! آدم باید توجیه باشه که داره چه می کنه، و الا کاری نمی کنه!
خواهش می کنم! :)

y.z پنج‌شنبه 1 اسفند 1392 ساعت 16:56

سلام
منظورتون از اون علامت تعجب جلوی
طلا شه!
چی بود ؟
یعنی اینقدر غیر ممکنه؟

فک نکنم منظورش این باشه، حداقل وقتی من اینو خوندم، چن تا مثال خوب یادم اومد که طلا شدن!
ما که دیپلمات نیستیم! اگر میخواید اینقدر دقیق شید، بگید تا برای دفعه بعد یه جور دیگه بنویسیم.
-------------------------
نه به هیچ وجه منظورم این نبود! این اتّفاق از نظر خیلی ها غیر ممکنه امّا من خواستم بگم که وقتی قبلن چن نفر این کارو کردن، پس غیر ممکن دیگه نیست!

man پنج‌شنبه 1 اسفند 1392 ساعت 16:18

slm talayiha.harfatun kheili khub bud vali intarafe gaziye ro ham bebinin.man diruz bad az on hame khundan fagat tunstam8ta soal bezanam ke onam ba tavajoh be pasokhname ye shoma3tash galate.ba in osaf man bayad geyde olamp ro bezanam? omidi has vase daromadan?

من پنج‌شنبه 1 اسفند 1392 ساعت 14:59

شمایید؟
راستی از بیت آخر شعر حافظ اسم حافظ رو جا انداختید

آره منم
اااااا راس میگین :)

FG پنج‌شنبه 1 اسفند 1392 ساعت 14:48

aliii bud mersi

y.z پنج‌شنبه 1 اسفند 1392 ساعت 14:42

مرسی از دل داریتون و روحیه دادنتون
من واقعا این امتحانو گند زدم

من پنج‌شنبه 1 اسفند 1392 ساعت 14:32

:)
ممنون!
ببخشید اون 359 خط آخر چیه؟

منم

دشمن پنج‌شنبه 1 اسفند 1392 ساعت 14:30

wowwwww....

olampiadi پنج‌شنبه 1 اسفند 1392 ساعت 14:18

mersi az nasihatatoon kheili khoob boodan :)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد