وبلاگ تیم هشتمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک

این وبلاگ متعلق به اعضای تیم المپیاد نجوم ایران برای اعزام به هشتمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک می‌باشد.

وبلاگ تیم هشتمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک

این وبلاگ متعلق به اعضای تیم المپیاد نجوم ایران برای اعزام به هشتمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک می‌باشد.

تمرینات نوروزی

سلام

سال نو بر همگان مبارک! 

طبق وعده‌ی قبلی، ویژه تمارین سری نوروزی‌مان را تقدیم شما می‌کنیم. 

امیدواریم که این سری از تمارین برای همه‌ی دوستان مفید واقع شود. 

ذکر چند نکته درباره‌ی سوالات خالی از لطف نیست:

1- سوالات اکثرا طرح خود بچه‌های تیم هستند و اگر از منبع یا کتابی استخراج شده باشند، اسم منبع در زیر سوال قرار گرفته است.

2- دقت بفرمایید که در این سری از سوالات همه نوع سوال موجود است!! 

تمام تلاشمان را کرده‌ایم که اشتباهی که دوره‌ی سال پیش انجام داده بودند دیگر تکرار نشود. 

اعضای تیم سال پیش در یک اقدام جالب، تصمیم به انتشار تعدادی سوال با ایده‌های کمتر دیده شده و ناب کرده بودند که خیلی مورد لطف و توجه دوستان واقع نشد. علت اصلی این عدم توجه را می‌توان سطح بسیار بالای سوالات قلمداد کرد که نتوانسته بود نیاز آن دسته از دوستانی را که برای مرحله دو آماده می‌شوند را برطرف کند. (که جزو اکثریت هم هستند.) 

ما در این سری از سوالات تمام سعی‌مان بر این بوده که گلچینی از همه‌ی سوالات، در باب همه‌ی موضوعات و با درجات سختی متفاوت طرح کنیم تا بتوانیم موجبات برطرف‌شدن نیاز همه دوستان را فراهم کنیم. 

سوالات شامل سوالاتی در سطح مرحله 2، دوره 40 نفر، دوره تیم و حتی سوالات دانشگاهی و سخت‌تر از آن نیز می‌شود. تعداد سوالات بسیار بیشتر از حد استاندارد است پس برای هر درجه سختی تعداد سوالات مطلوب و معقولی موجود است.

3- سعی شده از مطالب به روزی که در دوره تیم تدریس می‌شود (که احتمال بسیاری می‌رود که در دوره 40 های آتی نیز مورد سنجش واقع شوند) سوالات زیاد و متنوعی طرح شود. همچنین تعدادی منابع در خود سوالات عنوان شده است که می‌تواند برای دوستانی که تمایل به مطالعه بیشتر دارند مفید واقع شود. 

در نهایت، به نمایندگی از تیم المپیاد کشوری نجوم از همه‌ی شما دوستان برای همیاری و تشویق ما برای ادامه مسیر تشکر می‌کنم. امیدوارم همگی از این فعالیت استفاده‌ی لازم و بهره‌ی کافی را ببریم.

برای دانلود تمرینات نوروزی، کلیک کنید.

موفق باشید.

نظرات 23 + ارسال نظر
سائل!! یکشنبه 24 فروردین 1393 ساعت 12:27

سلام.
سوال دو منظور از نقطه شمال سماوی چیه؟ چون بعضی جاها به NEP هم شمال سماوی میگن. اگه منظورتون NCP هست که جواب نداره.
ممنون...

سلام
در المپیاد همیشه منظور NCP بوده و هست.
من خودم NEP تا حالا ندیدم!
-------------------------------
دقت کنید جواب نداشتن بی‌معنیه. ممکنه بگید همچین نقطه‌ای وجود نداره که خودش جوابه!

asq شنبه 23 فروردین 1393 ساعت 09:37

سلام
برای سوال 2 باید چه چیزی به دست بیاریم؟
من فقط تونستم یه بازه عرض به دست بیارم آیا این بازه درسته؟؟????
از 30 تا 86.83-

خیر،
اول بررسی کنید که ایا نقطه ای وجود دارد یا نه!

.... پنج‌شنبه 14 فروردین 1393 ساعت 20:54

سلام
همه ی سوالات خوبن. بسیار ممنون.
اما یه چیزی راجع به سوال 3:
ستاره ای با میل 60 در استوا حداکثر به ارتفاع 60-90=30 میرسه. پس هیچوقت ارتفاعش 45 نمیشه.

سلام،
ممنون بابت تذکرتون!
به زودی تصحیح خواهد شد.

/// جمعه 8 فروردین 1393 ساعت 10:48

نمیدونم اقای SD با من بودن یا نه؟
من از تیکه کلامه کسی استفاده نکردم و اصلا متوجه منظورتون نیستم که مخاطب کیه؟؟
واسه خودمم جای سوال بود که چرا کسی جوابمو نداده؟؟
خوب شاید یه نفر نمیخواد خودشو معرفی کنه.در هر صورت من واقعا این سوالو مشکل داشتم ولی خوب فک کنم اشتباه برداشت شده!!
من بازم عذر میخوام اگه باعث سوءتفاهم شدم.

البته منظورشون شما نبوده!

SD پنج‌شنبه 7 فروردین 1393 ساعت 23:52

تیکه کلام افراد دیگر رو خز نکنید لطفا مخاطب معلومه :|

/// سه‌شنبه 5 فروردین 1393 ساعت 18:26

سلام ، ممنون بابت سوالات بسیار خوبتون
اگه امکانش هست میشه در مورده سوال ۲۲ توضیح بدین ممنون میشم.

دشمن دوشنبه 4 فروردین 1393 ساعت 16:56

جناب اقای حسین اگر بروید سایت اقای بیات که در پست های قبلی هست در انجا گزینه ای به نام اسمارت سلوشن البته به انگلیسی نوشته شده است وجود دارد که راه حل بیست تا سوال اول فصل دو رو نوشتن.......

ممنون بابت اطلاع‌رسانی!

Sy یکشنبه 3 فروردین 1393 ساعت 20:17

Bale hast!
MerC va bbakhshid!

Sy یکشنبه 3 فروردین 1393 ساعت 19:58

Mn chek kardam postaye ghablituno , az dore 92 faghat soalate tahlil dadaro gozashtid!
Ag komak konid mamnun misham!

اون فایل کامل همه سوالات توش هست! یه بار با دقت نگاهش کنید...

tina یکشنبه 3 فروردین 1393 ساعت 17:02

:))
دستتون درد نکنه ولی فکر کنم برا سطح بندیش خیلی وقت خاصی نمیخواست همه رو میتونستین بزنین جوجه کش و جوجه گداز !


حقاً شاگرد استادی.

دشمن شنبه 2 فروردین 1393 ساعت 18:27

این سوالای توپی و فوتبالیتون رو کی طرح میکنه....؟
تقریبا تو همه ی امتحاناتون یا نمونه سوالاتون یه دونه دارین....؟

نجومی شنبه 2 فروردین 1393 ساعت 16:59

سلام
به نظر شما نباید در قسمت الف سوال 1 سری عید به جای حداکثر ، باید حداقل به کار برده شود؟
یعنی بشه حداقل عرض جغرافیایی
لطفا پیگیری کنید.

سلام،
نه نیازی نیس!
شما قسمت ج حل کنید، میفهمید!

Mohsen شنبه 2 فروردین 1393 ساعت 14:28

Salam bache haye tim, khoob timy shodina, hala brgid bebinam , tim shodid ya na?

من شنبه 2 فروردین 1393 ساعت 13:50

حالا یه سوال دیگه:
اصلا سوالای شما رو حل کنم یا مثلا برم سوالای آقای صدرالدینی رو بحلّم؟؟؟

شما خود رای هستید.

من جمعه 1 فروردین 1393 ساعت 15:07

با تشکر فراوان از راهنمایی شما!!!!

کاری نکردیم !!!!

حسین جمعه 1 فروردین 1393 ساعت 13:40

سلام و مرسی بابت سوالات نوروزی تون،من سال أولم و میخواستم کل عید رو اسمارت بخونم و الان فصل دومش رسیدم و سؤالاش خیلی سخته ولی چنتاشو حل کردم. میخواستم خواهش کنم از شما که أین سؤالا رو حل کنید و تو وبلاگتون بذارید تا ما سال أولی ها راه حلمون رو چک کنیم و ببینیم درست حل کردیم یا نه.... با تشکر

سلام. راه حل این سوالات قبلا توسط آقای صدرالدینی نوشته شده. تو اینترنت باید بتونید پیداشون کنید!

من جمعه 1 فروردین 1393 ساعت 13:37

سلام!
با تشکر!!!
یه سوالی: من که سری های تمرینات قبلیتون رو حل نکردم بنظرتون اول اونا رو حل کنم یا همینا رو ؟؟

سواله سختیه!
جفتش با هم حل کن!

ali پنج‌شنبه 29 اسفند 1392 ساعت 18:42

با سپاس فراوان
یه سوال داشتم از کتاب آشنایی با اخترفیزیک ستاره ای کدوم فصل ها مهمه و اگر 10 فصل اول مادرن رو بخونیم ایا باز هم نیازی به خواندن این کتاب هست؟
بازم تشکر

در کامنت های قبلی مفصل جواب داده شده است!

mohem nist پنج‌شنبه 29 اسفند 1392 ساعت 00:53

واقعا سوالات خوب و به جایی بودند
همین که به وعده هاتون عمل میکنید از همه چیز مهمتره
سال خوبی داشته باشید

ممنون.
امیدواریم شما هم سال خوب و پر از موفقیتی داشته باشید!

امیرحسین پنج‌شنبه 29 اسفند 1392 ساعت 00:19

آقا دمتون گرم...
خیلی مردید....
عیدتونم پیشاپیش مبارک....
:)

خواهش می کنیم.
سال نو شما نیز مبارک باشد.

کوشا پنج‌شنبه 29 اسفند 1392 ساعت 00:17

خسته نباشید.به نظر من واقعا سوالات خوبی هستند.
انشاالله سال خوبی در کنار خانوادتان داشته باشید.

Sy پنج‌شنبه 29 اسفند 1392 ساعت 00:12

Va mamnoon albate!

Sy پنج‌شنبه 29 اسفند 1392 ساعت 00:08

Kash knare har sol sathesham migoftid

چنین قصدی داشتیم ولی متاسفانه فرصت نشد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد